Een op de 7 heeft betaalproblemen

Ongeveer 14 procent van de Nederlandse consumenten heeft betalingsproblemen. Bijna de helft van hen ligt er zelfs wakker van.
Bovenaan de probleemlijst staan rekeningen voor zorgkosten. Dat constateert creditmanagementorganisatie GGN in haar jaarlijkse onderzoek Zo Betaalt Nederland. 

Vrijdag kwam GGN met de elfde editie van het onderzoek, dat inzicht geeft in het betaalgedrag van consumenten. Zo blijkt dat 36 procent in het afgelopen jaar een rekening te laat heeft betaald. Zorgrekeningen blijven het langst liggen.

Van de 14 procent met betaalachterstanden, heeft 3 procent echt grote problemen. GGN-bestuursvoorzitter Henk Keizer noemt dat verontrustend. Maar: ”Dat meer dan de helft met problemen daar niet wakker van ligt, en 34 procent liever niet nadenkt over problemen, vind ik pas zorgwekkend.”

Jongeren
Omdat ook het aantal vorderingen van jongeren tot 21 jaar sterk stijgt, pleit Keizer voor budgettraining als verplicht vak op school. Toch verwacht bijna drie kwart van hen geen betaalpoblemen, tegenover 64 procent gemiddeld.

Terwijl gemiddeld 32 procent van de ondervraagden denkt dat het de komende 12 maanden slechter zal gaan, denkt 44 procent van de 55-plussers dat. Jongeren zijn veel positiever. Van hen verwacht slechts 17 procent een verslechtering van de situatie.

Aan het onderzoek werkten 1801 respondenten mee. Onderzoeksbureau Motivaction voerde het veldwerk uit en het Nibud analyseerde de onderzoekscijfers. Die laatste instantie stelt tevreden vast dat steeds meer bedrijven actief hun klanten helpen om achterstanden te voorkomen. Bron: nu.nl

Comments ( 0 )

    Leave A Comment

    Your email address will not be published. Required fields are marked *